Arômède

توسعه صادرات و مدیریت رویدادهای تخصصی در بخش گیاهان دارویی و معطر

توسعه صادرات و مدیریت رویدادهای تخصصی در بخش گیاهان دارویی و معطر

ارومد و رونق تولید

دوشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۸، ۰۲:۱۴ ب.ظ

 

یکی از راهبردهایی نگاهی که در شرکت گیاهان دارویی و معطر ارومد روی آن تاکید می شود، رویکرد توانمندسازی و توسعه بخش گیاهان دارویی و معطر در کشور از این طریق است. در ارومد زیاد گفته شده است که ارومد ایجاد شده تا یک کشور به دنبال آن حرکت کند. این یک هدف یا ارزش برای ارومد بوده و هست. اما چگونه؟

یکم:

ارومد برای یکی از پروژه هایش نیاز به محصولی با مختصاتی خاص داشت. برای این مهم با یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد که فکر می کردم در آن زمینه توانمند است در یکی از جلسات ترم تحصیلی طرح بحثی داشتم. این جلسه به گفتگو در مورد کلیات مفهومی مربوط به محصول و آنچه را که قرار است ایشان محقق کند گذشت. چند هفته ای سپری شد و ایشان اولین بازخور را ارسال کرد. یک طرح اولیه و خام. و این ابتدای یک مسیر برای رفت و برگشت های متعدد بود تا رسیدن به خروجی نهایی و قابل عرضه.

در پایان این فرآیند از ایشان خواستم تا محصول را قیمت گذاری و به بنده اعلام کند و برای شروع 30 عدد از آن را سفارش دادم. ایشان از اعلام قیمت بسیار طفره رفت و بنده اصرار داشتم که این محصول شماست و رابطه ما رابطه فروشنده و خریدار است (بیع). هدفم از این اصرار، رسیدن وی به یک چرخه اقتصادی و شکل گیری یک کارراهه احتمالی در زندگی حرفه ای اش بود، اما ایشان استدلال می کرد که فقط می خواسته کمک کند و تحت تاثیر رابطه استاد شاگردی از اعلام قیمت ابا داشت. در نهایت ایشان قیمت را اعلام کرد. قیمت می توانست کمتر باشد اما بنده بدون چانه زدن آن را قبول کردم و همان روز دستور پرداخت آن را ارسال کردم. در ادامه مسیر به سه چهار محصول دیگر هم نیاز پیدا شد و این بار در تعدادی بیشتر.

دوم:

اتفاق دوم هفته گذشته افتاد. پنج شنبه برای انجام دو بازدید میدانی از سه روستای آب شیرین، محمدآباد و نصرآباد مشغول بازدید بودم که شماره ای ناشناس تماس های متعدد گرفت و بنده نتوانستم پاسخگو باشم. بعدازظهر پیامکی از آن شماره دریافت کردم که بیان می کرد تولیدکننده محصولی هستند و برای سوال و مشورت می خواهند ملاقاتی داشته باشند. آن بخشِ فعالیت صاحبِ پیام، مورد علاقه من هم بود و از حوزه های مهم در بخش گیاهان دارویی و معطر و تصور نمی کردم کسی در کاشان در این حوزه کار کرده باشد (قبلا در تهران و مشهد یکی دو گروه را مطلع شده بودم که فعالیت هایی در آن زمینه داشته اند).

علی رغم محدودیت زمانی، در اولین فرصت ممکن زمانی برای ملاقات اعلام کردم و ملاقات روز شنبه هفته بعد انجام شد. آنها دو نفر دانشجوی دانشگاه کاشان بودند که چند ماهی بود روی یک ایده کار میکردند و حالا دچار مسائل و ابهاماتی در ادامه مسیر شده بودند. در مورد مسائلشان گفتگو کردیم و پس از دیدن نمونه کارهایشان جسارتشان را برای ورود به این حوزه تحسین کردم. دو مساله آنها مساله ای فنی بود که بنا شد برای حل آن با یکدیگر تعامل را ادامه دهیم و مساله دوم مساله محتوایی در رابطه با مدل کسب و کارشان بود و در حال طی کردن مسیری اشتباه بودند که پیشنهاد توقف آن را دادم. برای اینکه در این مسیر تثبیت شوند و فعالیت شان به جریان بیفتد مختصات محصولی پیشنهادی را با آنان در میان گذاشتم و گفتم در صورت توانِ تولید آن، 50 عدد برای شروع از آنها خرید انجام خواهیم داد و خود نیز مسئولیت مشاوره فنی و محتوایی کارشان را به عهده خواهم گرفت.

چند روز گذشت. دوشنبه شب ساعت 21 تماس گرفتند و با اعتماد به نفس گفتند که تا الان در آزمایشگاه روی مختصات محصول کار میکردیم و پس از امکان سنجی جزئیات پاسخ شان برای تولید مثبت است و بنا شد تا پایان اسفندماه نمونه اولیه آماده شود و...

جمع بندی:

به نظر می رسد مهم ترین مولفه مردمی سازی کسب و کارها یا توانمندسازی عمومی، کمک به شکل دادن زنجیره ارزش در یک بخش است. در دو مثال بالا، این شتاب دهی به نوآوری و تسهیل گری به صورت فردی انجام شده است اما در سطح منطقه ای و ملی نهادهای متولی لازم است سازوکارهای اجرایی آن را تدبیر کنند. در شرکت گیاهان دارویی و معطر ارومد این دو تجربه، تجربه های کوچکی بودند برای فعالیت های کلان تری که دنبال آن هستیم. فعالیت هایی برای برای تحقق برخی از ارزش ها در سطح ملی و بین المللی: توانمندسازی، محرومیت زدایی، اشتغال زایی و به جریان انداختن مجموعه ای از کسب و کارهای پیرامونی. امیدوارم در آینده شاهد مجموعه های زایشی و حرکت های توانمندساز در ارومد باشیم که هر یک در حوزه های فعالیت خود از سرآمدان روزگار باشند. در این مسیر عجله و شتاب بیش از آنکه هم افزایی و سازندگی ایجاد کند، البته آسیب زننده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۰۵
Aromede

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی